Two PSAs

First, Part 4 of UkraineGate (of a projected 8 parts) from Les-Crises.fr has been published.

https://ukrainegate.info/

The Summary version (9 minutes) of Shokin Strikes Back is here.

**********************************************************************

Second: ‘The Propaganda Multiplier; How Global News Agencies and Western Media Report on Geopolitics; a Study by Swiss Propaganda Research, swprs.org

The site doesn’t mention copyrights nor Creative Commons, so I’ll paste in some of the lengthy text, a few of the many, many graphics, then allow you to continue to peruse the rest of the study.

“It is one of the most important aspects of our media system, and yet hardly known to the public: most of the international news coverage in Western media is provided by only three global news agencies based in New York, London and Paris.

The key role played by these agencies means Western media often report on the same topics, even using the same wording. In addition, governments, military and intelligence services use these global news agencies as multipliers to spread their messages around the world.

A study of the Syria war coverage by nine leading European newspapers clearly illustrates these issues: 78% of all articles were based in whole or in part on agency reports, yet 0% on investigative research. Moreover, 82% of all opinion pieces and interviews were in favor of a US and NATO intervention, while propaganda was attributed exclusively to the opposite side.” [snip]

“The Invisible Nerve Center of the Media System”

So what are the names of these agencies that are “always at the source of the story”? There are now only three global news agencies left:

  1. The American Associated Press (AP) with over 4000 employees worldwide. The AP belongs to US media companies and has its main editorial office in New York. AP news is used by around 12,000 international media outlets, reaching more than half of the world’s population every day.
  2. The quasi-governmental French Agence France-Presse (AFP) based in Paris and with around 4000 employees. The AFP sends over 3000 stories and photos every day to media all over the world.
  3. The British agency Reuters in London, which is privately owned and employs just over 3000 people. Reuters was acquired in 2008 by Canadian media entrepreneur Thomson – one of the 25 richest people in the world – and merged into Thomson Reuters, headquartered in New York.

In addition, many countries run their own news agencies. These include, for instance, the German DPA, the Austrian APA, and the Swiss SDA. When it comes to international news, however, national agencies usually rely on the three global agencies and simply copy and translate their reports.

The three global news agencies Reuters, AFP and AP, and the three national agencies of the German-speaking countries of Austria (APA), Germany (DPA) and Switzerland (SDA). [large snip]

“In the end, this dependency on the global agencies creates a striking similarity in international reporting: from Vienna to Washington, our media often report the same topics, using many of the same phrases – a phenomenon that would otherwise rather be associated with »controlled media« in authoritarian states.

The following graphic shows some examples from German and international publications. As you can see, despite the claimed objectivity, a slight (geo-)political bias sometimes creeps in.

“Putin threatens”, “Iran provokes”, “NATO concerned”, “Assad stronghold”: Similarities in content and wording due to reports by global news agencies.” [snip]

“What the agency does not report, does not take place”

The central role of news agencies also explains why, in geopolitical conflicts, most media use the same original sources. In the Syrian war, for example, the “Syrian Observatory for Human Rights” – a dubious one-man organization based in London –  featured prominently. The media rarely inquired directly at this “Observatory”, as its operator was in fact difficult to reach, even for journalists.

Rather, the “Observatory” delivered its stories to global agencies, which then forwarded them to thousands of media outlets, which in turn “informed” hundreds of millions of readers and viewers worldwide. The reason why the agencies, of all places, referred to this strange “Observatory” in their reporting – and who really financed it – is a question that was rarely asked.”

 The rest is here, along with other titles and other languages.

care to comment? (no registration required)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s